Information till skyddsbehövande från Ukraina som bor i Mölndal

På den här sidan finns information för dig som är skyddsbehövande från Ukraina och som bor i Mölndal. Det handlar främst om aktiviteter och liknande som du kan delta i. Aktiviteterna arrangeras både av kommunen och av andra aktörer. Ibland arrangeras de i samarbete mellan två eller fler aktörer. Informationen uppdateras regelbundet.

I början av 2022 vajade den ukrainska flaggan utanför stadshuset i centrala Mölndal under några veckor. Det var ett sätt att visa stöd till Ukraina och landets invånare.

Om den här sidan

På den här sidan samlas länkar och information till dig som flytt från Ukraina och som bor i Mölndal. Informationen på den här sidan kan även vara relevant för dig som möter skyddsbehövande från Ukraina i ditt arbete eller som privatperson.

Under rubriken AKTIVITETER finns information om aktiviteter och liknande i Mölndal med omnejd. En del av tipsen gäller sådant som vänder sig särskilt till dig som kommer från Ukraina, men du är givetvis också välkommen till andra aktiviteter och liknande – som arrangeras av Mölndals stad eller andra aktörer – och som är öppna för alla!

Under rubriken FORMELL finns en lista med hänvisningar vidare när det gäller information om ekonomiskt stöd och liknande.

AKTIVITETER. Saker att göra i Mölndal

Prata svenska och träffa människor

Det finns exempelvis språkkaféer där du kan träna svenska. Du som är från Ukraina är självklart välkommen till dessa mötesplatser!

Café med jobbsök

De flesta onsdagar på Mötesplats Åby. Du kan fika, träna svenska med volontärer, få information om service och aktiviteter, och hjälp att söka jobb.

• Mötesplats Åby (informationen om Café med jobbsök finns en bit ned på sidan)

Help Ukraine Gothenburg

Besök ett bibliotek

Det finns tre bibliotek i kommunen. De ligger i Mölndals centrum, Kållered och Lindome. På bibliotekens webbplats finns information på ukrainska:

Mötesplats Ukraina

Mötesplats Ukraina arrangeras av Stadsmissionen i Göteborg. En bit ned på den här sidan finns mer information:

Fritidshjälp

Fritidshjälpen kan guida dig i Mölndals föreningsliv och hitta fritidsaktiviteter.

Mölndals stads evenemangskalender

Mölndals stad har en evenemangskalender med information om olika saker som händer och aktiviteter där du kan delta.

FORMELLT. Myndigheter och samhället

I många frågor som du kan ha, hänvisar vi vidare till andra aktörer som exempelvis Migrationsverket. Det gäller bland annat frågor om ansökan om uppehållstillstånd utifrån massflyktsdirektivet och om ekonomiskt stöd. Vad gäller skolgång för barn och ungdomar, ansvarar kommunen för det (se länk i listan nedan).

Ansökan om uppehållstillstånd, boende med mera

Migrationsverket kan bäst svara på många grundläggande frågor som gäller exempelvis hjälp med boende, ekonomiskt stöd, och uppehålls­tillstånd enligt massflyktsdirektivet.

På den här sidan finns frågor och svar om många saker, och informationen kompletteras kontinuerligt – det går att byta språk, däribland till ukrainska:

Ekonomi

Information om Sverige och det svenska samhället

Skola för barn och ungdomar

Söka jobb och arbeta i Sverige

Sjukvård i Sverige

Mölndals stads uppdrag