Vi tar första spadtaget för Katrinebergs nya anpassade grundskola!

Tisdagen den 5 mars tog vi det första spadtaget för den nya anpassade grundskolan. Skolan ska stå färdig 2025.

Under den soliga förmiddagen tog representanter från Mölndals stad och entreprenör Brixly AB ett spadtag tillsammans med två elever på den blivande skolan. Spadtaget ska symbolisera att byggnationen av skolan nu är i gång.

Det är många som har väntat på denna dag, och nu har den äntligen kommit, säger projektledare Camilla Wikström, fastighetsavdelningen. Vi firar att vi är på gång att uppfylla ett mål och kanske till och med en dröm för många. Själv har jag arbetat med projektet sedan årsskiftet 2021/2022 så det känns fantastiskt att vi är i gång!

Sex personer med spadar gräver i en sandhög.

Isaac Ibrahim, Fredrik Hellsten, Markus Brink, Meja Bojanic, Axel Lööv-Wallin och Linus Hedberg tar spadtaget.

Bland talarna fanns Linus Hedberg, ordförande lokalstrategiska utskottet, Fredrik Hellsten, förvaltningschef skolförvaltningen och Brixlys VD Markus Brink.

Vi är mycket tacksamma för förtroendet och det goda samarbetet vi har med Mölndals stad, säger Markus Brink. Vi är också oerhört stolta över att få vara med och sätta en av Sveriges modernaste anpassade grundskolor på kartan. Vi ser fram emot att bygga framtiden tillsammans!

Elevernas tidskapslar ska grävas ner

Efter spadtaget lämnade eleverna över lådor med saker som de har samlat ihop, som kan vara intressanta för framtida generationer. Tidskapsalrna ska grävas ner på byggarbetsplatsen.

Två personer står med några lådor.

Per Friske, Brixly och Camilla Wikström, projektledare Mölndals stad har tagit emot tidskapslarna från eleverna.

En förbättrad skolmiljö för anpassade grundskolan

Den nya skolan innebär en förbättrad skolmiljö för elever och personal. Skolbyggnaden och skolgården kommer att vara anpassade för att på bästa sätt möta de individuella behov som finns hos elever som går i anpassad grundskola. Exempel på anpassningar av den nya skolan:

• Den nya skolan kommer att ha specialsalar för olika aktiviteter, till exempel motorikrum, rytmikrum och sinnesrum.
  • Lokalerna kommer att ha högre ljudklassning, extra ljusinsläpp och anpassad innerbelysning.
  • Det kommer att finnas grupprum där det finns möjlighet att vistas enskilt eller i mindre grupper.
  • Skolans lokaler kommer att vara utrustade med hjälpmedel för att möta de elever som har rörelsenedsättning.
  • I utomhusmiljön kommer det att finnas specialanpassade lekredskap.

Bild framtagen av Fredblad arkitekter.

Den nya skolan byggs på samma skolgård som Katrinebergsskolan, detta innebär att verksamheterna kan samverka och att det kommer finnas möjlighet till inkludering mellan elever i Katrinebergs anpassade grundskola och elever i Katrinebergsskolan.

Läs mer på webbsidan om Katrinebergs anpassade grundskola.