Katrinebergs nya anpassade grundskola

Under 2024 ska vi börja bygga en ny anpassad grundskola. Eleverna beräknas kunna börja i den nya skolan till höstterminen 2025.

En ny skolbyggnad för anpassad grundskola ska byggas på Katrinebergsskolans tomt. Verksamheter från nuvarande Katrinebergs anpassade grundskola och Rävekärrs anpassade grundskola ska samlokaliseras i byggnaden. Skolan byggs för att kunna ta emot 95 elever och cirka 95 personal.

Mölndals stad är byggherre och Brixly AB är entreprenör. Skolan planeras vara färdig strax innan sommaren 2025 och inflyttning ska ske till höstterminen 2025.

Den nya skolan ska förbättra skolmiljön

Syftet med byggnationen är att förbättra skolmiljön för elever och personal. Den nya skolbyggnaden och skolgården kommer anpassas för att bättre möta eleverna i anpassade grundskolans individuella behov och underlätta deras vardag.

Det finns stora fördelar med att den nya skolbyggnaden placeras på samma skolgård som Katrinebergs grundskola. Verksamheterna kan samverka och stötta varandra.

Den nya byggnaden för anpassad grundskola kommer att ha en total yta på 3645 kvadratmeter i två plan. Byggnaden ska placeras väster om huvudbyggnaden.

Det händer just nu

Vecka 17 - Betongarbetet fortsätter

Vi arbetar vidare med gjutning av betong. Den här veckan gör vi färdigt bottenplattan av hus B. När plattan är färdig kommer vi forsätta med att gjuta betong till de byggnader som ska bli miljöhus och ett nytt förråd.

Under kommande veckor kommer det bli en del tunga transporter, framför allt under vecka 20. Det här händer de närmaste veckorna:

Vecka 18: Vi börjar resa stommar. Vi monterar också stålpelare och balkar.

Vecka 19: Vi börjar montera betongväggar till bottenplan.

Vecka 20: Vi monterar bjälklaget. Bjälklaget är den delen som ligger mellan två våningar, mellan golvet och taket.

Byggarbetsplats

Vecka 14 - Pålningen är färdig

Pålningen är slutförd och allt har gått bra. Nu är arbetet med betongen i gång. Vi kommer gjuta första etappen av betongplattan fredagen den 5 april. Under nästa vecka kommer vi påbörja arbetet med en fotbollsplan, som ska bli en konstgräsplan.

Byggarbetsplatsen där Katrinebergs nya anpassade grundskola byggs.

Vecka 10 - Ett första spadtag

Tisdagen 5 mars tog vi det första spadtaget för den nya skolan! Eleverna Meja Bojanic och Axel Lööv-Wallin var med och grävde. Eleverna lämnade också över tidskapslar som kommer grävas ner på byggarbetsplatsen. I tidskapslarna har de lagt i saker och dokument som kan vara intressanta för kommande generationer.

Meja Bojanic och Axel Lööv-Wallin tar det första spadtaget.

Vi börjar påla 28 februari

Under januari och februari har vi arbetat med etablering och markarbete. Onsdagen 28 februari börjar vi att påla i marken. Pålningen kommer pågå dagtid 07-17 under cirka tre veckor.

Under perioden när vi pålar kan du märka av en del buller och vibrationer i marken. För att minska ljudnivån så mycket som möjligt använder vi plank som skyddar mot buller. Vi kommer också sätta upp väggar av cellplast runt pålningsmaskinerna som ska skydda ytterligare mot buller.

Visionsbild av en skola med ett barn som åker sparkcykel på skolgården.

Visionsbild framtagen av Fredblad arkitekter.

måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30