Kulturskolan i skola och förskola

Kulturskolans lärare syns ofta ute på kommunens grundskolor och förskolor där de jobbar med sång, musik och rytmik.

Våra lärare är engagerade i många olika sammanhang som rör skolorna:

Grundskolan

De flesta musiklärare som jobbar ute på Mölndals grundskolor är anställda av kulturskolan. De undervisar i musik, kör och ibland musikdrama. På vissa skolor har Kulturskolan även kursverksamhet såsom gruppsång och bandverkstad. Många av våra instrumentlärare kommer ut till elevernas skolor och håller i undervisning där på dagtid.

Kulturgarantin

Mölndals stad införde år 2017 en kulturgaranti i förskola och skola. Den innebär att alla barn mellan 4 och16 år får professionella kulturupplevelser och aktiviteter med eget skapande under skoltid. Det är ett sätt för Mölndals stad att garantera att alla barn får tillgång till kultur.

Kulturskolan bidrar med aktiviteter i några av årskurserna. Så här ser vårt schema ut läsåret 2023/2024:

• 3-åringar: Rytmiksamlingar
  • Förskoleklass: Dramaworkshop
  • Åk 1: Dansworkshop
  • Åk 2: Besök på kulturskolan med prova på och föreställning
  • Åk 3: Animerad film
  • Åk 5: Serieteckning

Om du vill kan du läsa mer om vad som ingår i kulturgarantin.

Fiolrytmik i förskolan

Mellan 2019-2023 var Kulturskolan med i projektet "Små barns skapande", som finansierades av Allmänna Arvsfonden. I projektet fick 5-åringarna på Bifrosts förskola och senare även Stallbackens förskola lära sig spela fiol och stärka sin språkinlärning genom musik, rytmik och eget skapande. Under projekttiden, som sträckte sig över tre år, satte de fyra deltagande kommunerna: Mölndal, Göteborg-Angered, Motala och Örebro ihop handboken Musik för språkets skull som kan användas i förskolor över hela landet. Läs mer om projektet på Pedagog Mölndal.

Läsåret 2023/2024 kommer fiolrytmik i förskolan även till Vommedalens förskola och Östergårds förskola i Kållered. Även modersmålslärare från Språkcentrum medverkar i projektet för att stärka barnens språkutveckling.