Högre kurs: dans, konst, film & teater

Du som ska börja minst årskurs 7 till hösten och går i dans, konst, film eller teater på kulturskolan kan söka denna fördjupningskurs.

Ett par ungdomar sitter på golvet och målar, en tar på sig en peruk och en annan filmar

I Högre kurs: dans, konst, film & teater står ditt konstnärliga intresse i fokus och du får utrymme att hitta ditt eget uttryck. Kursen passar dig som har gått i ditt ämne ett tag och är redo att ta nästa steg. Kanske har du sikte på ett konstnärligt yrke i framtiden och vill få med dig både djup, bredd och en utökad förståelse för olika konstformer.

Tanken med kursen är att du både ska få möjlighet att slipa din teknik och spetsa din förmåga inom ditt eget ämne och delta i kreativa processer ihop med elever i andra konstnärliga ämnen. Vi djupdyker inom vårt eget ämnesområde och jobbar även med att foga samman de olika ämnena dans, konst, film och teater i storgrupp. Här får du möjlighet att lära dig massor av nya saker, ha roligt tillsammans med andra och förbereda dig för fortsatta konstnärliga studier i framtiden.

Kursinnehåll

Kursen ligger på tisdagar klockan 18–20.

Lektionsupplägg:

• 1 timme fördjupning i ditt ämnesområde
  • 1 timme gemensam lektion med övriga ämnen

Det här kommer du att få med dig från kursen:

• Fördjupade ämneskunskaper
  • Scenisk erfarenhet
  • Sceniska projekt både på och utanför kulturskolan
  • Studiebesök med professionella utövare i ämnet
  • Kreativa processer i samverkan med andra
  • Ämnesöverskridande arbeten
  • Förberedelser för fortsatt konstnärlig utbildning

Varje termin arbetar vi fram en gemensam föreställning.

Vi förväntar oss att du är engagerad och deltar i alla momenten.

Kostnad: 2027 kronor/termin. (Då ingår avgiften till en kurs du redan går inom något av ämnena dans, konst, film och teater).

Ansökan och antagning

Ansökan till Högre kurs: dans, konst, film & teater är öppen under en begränsad period på vårterminen. Prata med din lärare på kulturskolan innan du söker. Sista ansökningsdag för läsåret 2024/2025 är 8 maj.

Alla sökande kallas till antagningsprov den 17 maj. Provet består av intervju och praktisk övning i grupp. Du får mer information av din lärare om hur du bäst förbereder dig inför provet.

Besked om plats får du i början av juni. Kursstart: augusti/september.

Anmäl dig till Högre kurs: dans, konst, film & teater