Dansresidens i Mölndal 2024

Under våren utlystes ett tre veckor långt dansresidens i Mölndal. Nu är urvalsprocessen klar.

Dansresidenset fick många kvalificerade ansökningar från etablerade dansare/koreografer. Urvalsgruppen har behandlat samtliga ansökningar och har beslutat att erbjuda en dansaktör en residensperiod i Mölndal.

Rannhvi Mebius Jormin har erbjudits tre veckors repetitionsperiod, vecka 34-36, i den anrika lokalen Lorry i historiska Kvarnbyn ett stenkast från Mölndals stadsmuseum och Kvarnbyforsen.

Motivering:
Rannhvi Mebius Jormin har i ansökan presenterat en tydlig konstnärlig idé, som också är unik för platsen. Verket lyfter fram och bygger vidare på platsens historia kopplat till papper och pappersproduktion och lyfter in det i den konstnärliga processen i en föreställning. Det finns i ansökan en genomarbetad plan för processen för både den konstnärliga utvecklingen i produktionen och i mötet med barn och unga.

-------------------------------------------

Utlysningen

Så här såg utlysningen ut:

Mölndals stad och Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen utlyser nu ett produktionsresidens som riktar sig till dansgrupper verksamma i Västra Götaland. Vi söker er som vill skapa ett verk specifikt för barn och unga. Föreställningen ska vara anpassad för turné.

Ta chansen att utveckla er konstnärliga idé! Det kan vara en helt ny föreställning eller en vidareutveckling av en tidigare idé eller föreställning.

Vad ingår i residenset?

• Tre veckors repetitionsperiod, vecka 34-36, i den anrika lokalen Lorry i historiska Kvarnbyn ett stenkast från Mölndals stadsmuseum och Kvarnbyforsen.
  • Arvode totalt 160.000 kr exklusive moms på faktura. Detta ska täcka ersättning för dansare och eventuella produktionskostnader.
  • Reseersättning för resor inom regionen utgår utöver arvodet men eventuella boendekostnader bekostas av danskonstnärerna själva.
  • Provpublik eller referenspubliksträffar med skolor i Mölndal (upplägg för detta tas fram i dialog och efter era önskemål)
  • Vill ni göra utflykter/träffa verksamheter inom Mölndals stad för research/inspiration så ser vi över hur vi kan lösa det

Om lokalen Lorry

• Golvyta 11 x 11 m samt 7 m i takhöjd
  • Tillgänglighetsanpassad
  • Hiss finns för tex scenografi etc
  • Pentry, toalett och dusch
  • Ljudsystem
  • Stora fönster med dagsljusinsläpp
  • Fri tillgång till lokalen under hela perioden

Vem kan söka?

Danskonstnärer som:

• är verksamma i Västra Götaland.
  • har skapat åtminstone ett dansverk tidigare, det kan vara ett kortare eller längre verk och det kan ha varit framfört live eller digitalt.

Din ansökan – vad behöver finnas med?

• En kortare presentation av dig/er som danskonstnärer eller grupp samt cv på samtliga i teamet.
  • Beskriv den föreställning som ni vill skapa inom residenset, konstnärlig idé, koreografiskt, eventuella inspirationskällor etc.
  • En kort beskrivning av hur ni önskar arbeta med referens – eller provpublik. Detta utformas i dialog med kultursamordnare i Mölndals stad om din idé blir antagen.
  • Länkar till videomaterial, antingen på tidigare arbete, som grupp eller individer, eller filmade skisser/idéer på den föreställning ni vill skapa.

Gör din ansökan via e-tjänst

Lämna in er ansökan senast den 10 mars. Besked lämnas senast den 5 april.

Eventuella frågor skickas till asa.tollbom@molndal.se

Hur går urvalet till
Beslut om vilka som antas till produktionsresidens görs av representanter från Mölndals stad, Kulturförvaltningen Västra Götalandsregionen och Dansakademien, Regionteater Väst. Urval görs efter genomläsningar, i samtal med en urvalskommitté bestående av alla parter som ingår i samarbetet. Besked kommer senast den 5 april.

Urvalskriterier
Förutom att de sökande måste uppfylla kriterierna som anges under rubriken ”Vem kan söka” tittar urvalsgruppen också på de sökandes konstnärliga idé, upplägg för processen under residensperioden, hur väl idén kan knyta an till platsen samt tidigare meriter.

Övrigt
Ni är fria att disponera arvodet som ni vill, inklusive eventuella produktionskostnader.

Residenset genomförs av Mölndals stad och Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen med stöd av Kulturrådet.

Bild på Pia Nordin, Embla dans & teater, under KoKo i Mölndal 2018. Foto: Ann-Charlotte Rugfelt-Ferm

Interiörbild från Lorry

Lorry, Gamla torget 43. Foto: Mölndals stad

Visionsbild från Forsåkerområdet

Visionsbild från Forsåkerområdet. Framtagen av MölnDala Fastighets AB och TMRW.

måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30