Njut av det upprustade Torrekulla friluftsområde

Under det senaste året har Mölndals stad rustat upp Torrekulla friluftsområde och vandringsleden Torrekullaleden.

Torrekulla friluftsområde är ett populärt och naturskönt område i västra Kållered som går in i det större närliggande Sandsjöbacka Naturreservat. Genom upprustningen är det nu enkelt att nå målen i området via spåren, till exempel badplats, grillplats och utegym och det finns nu tydliga alternativ på rundor för olika målgrupper. Mölndals stad jobbar löpande med underhåll och upprustning av friluftsområden och aktivitetsplatser.

Det här har vi gjort i Torrekulla

Vi har rustat upp den fysiska standarden på motionsspåren och vandringsleden Torrekullaleden. Det handlar om att vi lagt ny beläggning, lagat eller byggt nya spänger, röjt vegetation och fixat med diken och trummor för avledning av vatten.
Elljuset har byggts ut mot Hallenskolan, vid parkeringen och vid utegymmet.

Ny spårindelning

Motionsspåren har delvis dragits om och fått nya namn och märkningar. Vi har också byggt en ny sträckning förbi badplatsen vid Färås tjärn. Nu finns det blått, rött och gult spår med längderna 1,3 km, 2,5 km respektive 4,3 km.

Via det gula spåret är det nu lättare att komma till badplatsen och det blå spåret är ett lätt spår med mindre och lättare backar som passar bra för rullatorer och barnvagnar till exempel.

Två skyltar i trä visar vägen till Torrekullaleden respektive Färåstjärn.

Uppdaterad skyltning

Längs med spåren har vi gjort vägvisningen och markeringar för de olika spåren tydligare. Torrekullaleden har fått märkning med band för att du enkelt ska kunna följa leden.

Entréerna får inom kort nya skyltar med information och kartor. Vid entrén vid Torrekullagården finns även Västkuststiftelsens information om Sandsjöbacka naturreservat.

Torrekulla är redan ett populärt naturområde som genom upprustningen förhoppningsvis blir mer lockande för grupper som tidigare inte varit där så mycket, till exempel äldre och rörelsehindrade, säger Lena Martinsson, landskapsingenjör i Mölndals stad.

Runt ett träd sitter ett band med en orange symbol på.

Kommande upprustningar

Under 2024 kommer Mölndals stad att rusta upp Bunketorps friluftsområde i Lindome.

Relaterad information