Växthuset

På skolan har vi ett växthus dit de flesta av våra elever på individuellt program någon gång kommer under sin utbildning.

I växthuset arbetar vi praktiskt, yrkes- och vardagsnära med lökväxter, plantor och krukväxter. Vi skapar blomsterarrangemang, allt efter årets växlingar. Varje säsong avslutas med försäljning av de växter som odlats fram.

Eleverna på individuella programmet sätter lökar, för att sedan se blommorna växa och till slut sälja buketter, krukväxter eller blomstergrupper.

Eleverna kan även skapa bordsdekorationer i växthuset som sedan pryder vår utbildningsrestaurang Freja som drivs av eleverna på programmet för hotell, restaurang och bageri. Här odlar vi även kryddor och örter till restaurangen.

Eleverna får även skapa dekorationer i exempelvis betong som sedan säljs eller pryder blomstergrupper.

Målet är att eleverna skall vara med hela vägen, från frö till blomma, och se hur det de varit med och skapat kommer till användning.

Det bästa på Frejagymnasiet är att grupperna är små och att lärarna är duktiga på att förklara så att jag förstår.

Frida, åk 2, 2017

Dela på: