Utbildningsrestaurangen

Inne i idrottshuset Aktiviteten ligger vår utbildningsrestaurang Freja, med café, bageri och lunchrestaurang som är öppen för allmänheten.

Här utbildas främst våra elever som läser på programmet för hotell, restaurang och bageri. Men även elever som läser det individuella programmet kan undervisas i restaurangen och på så vis lära sig hur det kan fungera inom restaurangbranschen.

Här serverar eleverna dagligen lunch och nybakat bröd, men det säljs även smörgåsar och diverse sötsaker.

Det är eleverna som driver restaurangen med stöttning från personalen. Eleverna tillagar allt från grunden och följer råvaran hela vägen, från det att den kommer till restaurangen till det att produkten de bakat eller tillagat serveras och säljs.

Eftersom vi är en restaurang öppen för allmänheten får eleverna även kassavana och lär sig hantera både kortläsare och kontant betalning.

Utbildningsrestaurangens hemsida

Besök gärna restaurangens egna hemsida Restaurang Freja. Här kan du boka bord.

Jag älskar att vi får vara så mycket och arbeta i vår egen restaurang. Den är ju en riktig restaurang på alla sätt och vis, även om vi utbildas när vi är där.

Elias, åk 3, 2016