Om Frejagymnasiet

Frejagymnasiet är en anpassad gymnasieskola för dig som trivs på en mindre, tryggare och mer individanpassad skola. Hos oss kan du läsa utbildningar inom den anpassade gymnasieskolans nationella och individuella program.

Frejagymnasiet hittar du centralt i Mölndal, granne med kulturskolan och i närheten av idrottshuset Aktiviteten.

Under din tid på Frejagymnasiet arbetar vi för att du ska stärka ditt självförtroende och bli så självständig som möjligt – både i och utanför skolan. Vi anpassar både undervisning och studiemiljö efter dina behov och kunskaper. Bland annat får du ett individuellt anpassat IT-verktyg för att du ska utveckla och höja din digitala kompetens.

Liten skola med stort hjärta - och stort utbud!

På Frejagymnasiet får du stora möjligheter att utvecklas inom just dina intresseområden. Bland annat driver våra elever och lärare en egen restaurang (Utbildningsrestaurang Freja) med lunchservering, café och bageri. Vi har också ett stort växthus där vi planterar och säljer säsongens blommor och skapar konstverk till trädgården. För dig som gillar estetiska ämnen finns bland annat tillgång till bildsal, keramikverkstad och en välutrustad musiksal.

Flera specialkompetenser

På Frejagymnasiet har vi starkt fokus på kontinuerlig utveckling av undervisningsmetoder och arbetssätt. Vi har dessutom lång erfarenhet av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt sällsynta diagnoser.

På skolan finns specialkompetens inom autism-spektrumtillstånd, hörselnedsättning, teckenspråk och alternativ kommunikation. Vi arbetar med lågaffektivt bemötande. Vid behov sker kommunikation med teckenspråk, tecken som stöd och bildstöd. För att möta elevers olika behov på bästa sätt har vi dessutom ett nära samarbete med skolans elevhälsoteam och klasserna.

För dig inom autismspektrat

Frejagymnasiet erbjuder en individuellt anpassad studiemiljö för dig inom autismspektrat.
Beroende vad som fungerar för dig så kan du läsa på det individuella programmet och efterhand även läsa vissa nationella kurser.

Vill du veta mer om Frejagymnasiet?

Vill du träffa våra lärare, spana in vår utbildningsrestaurang... eller någonting helt annat? Då ska du besöka oss på Öppet hus!

Innan dess kan du passa på att läsa vad några av våra elever tycker om oss.

Har du frågor?

Kontakta oss på frejagymnasiet@molndal.se eller telefon 031-315 30 94